2009. november 15., vasárnap

Bor barátság történetem

Tizenpár évvel ezelőtt, főiskolás koromban kezdődött minden. A sör nem ízlett, a bor kólával (fehér esetén almalével) igen. Azokban az időkben nem igazán a minőség, hanem a mennyiség számított. Nem is nevezném bornak azokat a valamiket, amiket akkor ittam, és azt is keverve.

Az iskola befejezése után megszűnt a bornak kinéző italok üdítővel való fogyasztása. Mivel szeretem az édességeket a borok közül is az édes fehér borokat kezdem el inni. Tokaj hegyaljai borok nagyon bejöttek: Asszú, Szamorodni. Ebben az időszakban szinte csak fehér édes borokat ittam. Néha megkóstoltam egy-egy száraz vörös vagy száraz fehéret is.

4-5 évvel ezelőtt elmentünk a feleségemmel a Budai várba a borfesztiválra. Úgy gondoltam, hogy mielőtt elkezdem az édes fehér borokat kóstolgatni, előtte megkóstolom a Villányi vöröseket. Tudtam, hogy Picur barátom ismeri a villányi borokat, mert sokat jár oda kóstolgatni. Felhívtam és kikérdeztem, hogy melyik pincészetnél melyik bort érdemes megkóstolni. Mondhatom nem okozott csalódást, mindegyik általa ajánlott bor nagyon finom volt. 8-10 féle bort kóstoltam meg Malatinszky, Gere Attila, Gere Tamás és Piffán Ede borai közül. A legjobban Malatinszky 2001-es Szűretlen Cabarnet Franc-ja fogott meg. Annyira jól sikerült ez a kis kiruccanásunk, hogy azóta vörös bort is iszom, sőt többet mint édes fehéret.

A borfesztivál óta gondolkodom azon, hogy jó lenne egy kisméretű borhűtő is otthonra, hogy ne a szekrényben tároljam a borokat. Minden évben kapok 3-4 palackkal, veszek is elég sokat. 2-3 év gondolkodás után beruháztam egybe. Na nem egy horribilis árú, profi borhűtőbe. 25 palack fér bele, arra tökéletesen jó, hogy állandó hőmérsékletem fektetve tároljam a borokat.

Egy-két évvel ezelőtt kezdett bennem a gondolat érlelődni, hogy bár finomak a Villányi borok és igaz nagyon keveset kóstoltam még belőlük, de jó lenne több magyar borvidék borát is megkóstolni. Így tudatosan elkezdtem olyan száraz vörös borokat vásárolni és kóstolni, melyek más magyar borvidéken készültek.

Idén tavasszal Balatonfüreden voltunk a feleségemmel. Ebédre megkívántam valami jó balatoni halat és gondoltam valami helyi száraz fehér bort fogok hozzá inni. A pincér Figula 2006-os Balatonfüredi Chardonnay-t ajánlott. Megfogadtam tanácsát és nagyon nem bántam meg. Nagyon finom, gyümölcsös íze volt. Azóta megkóstoltam több Figula száraz fehér bort és mind nagyon finom volt. Azóta a száraz fehér borokat is felvettem portfóliómba :)

Nagyjából két éve írom egy táblázatban az általam fogyasztott borok listáját. Nem túl sok, főleg mert ha máshol iszok bort azt sosem sikerül felírnom és utána beírni a listába :)

Ritkán megkóstolok külföldi borokat is. Ittam már Amerikait, Chileit, Új-Zélandit, Dél-Afrikait, Olaszt, Osztrákot. Volt közöttük jó és rossz is.

Saját magamon látom, hogy bizonyos dolgokhoz meg kell érni. Kinek hamarabb, kinek később jön el. Nem vagyok borszakértő, sőt nem is akarok az lenni. Egy célom van: minél több jó magyar bort megkóstolni és terjeszteni az igét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése